Filter resultaten
Thema
Toon alles
Type
berichten gevonden

FSP helpt betekenis te geven aan cijfers schooladviezen

Regionale Kenniswerkplaats Jeugd Friesland: samen betere zorg voor jeugd ontwikkelen

In Fryslân worden lagere schooladviezen gegeven en minder vaak adviezen naar boven bijgesteld. Vorig jaar bleek uit de landelijke cijfers dat 39% van de leerlingen in Fryslân een hoger advies op de eindtoets kreeg dan het schooladvies. Het FSP plaatste hierover een nieuwsbericht. Kranten schreven er vervolgens over en in de Tweede Kamer werden vragen gesteld. Dit was reden voor de gemeente Achtkarspelen om aan de slag te gaan met deze cijfers. Het FSP hielp hen hier bij.

Inhoud geven aan cijfers

De gemeente Achtkarspelen nodigde onderzoeker Annet ten Brug uit om samen met de beleidsadviseur onderwijs van gemeente Achtkarspelen en afgevaardigden van de scholenkoepels in de gemeenten de betekenis van deze cijfers te bespreken. Annet ten Brug: “Er waren veel vragen over het onderwerp. Vanuit de gemeente, de gemeenteraad en de scholen zelf. Als onderzoeker kan ik helpen om als onafhankelijke kennispartner het gesprek goed te begeleiden. Ons begrip van de cijfers en inzichten helpt de juiste verdieping te brengen bij de verschillende partijen.”

“We zijn begonnen met de landelijke cijfers naast de cijfers van de scholen te leggen. Dat leverde een interessant gesprek op. Sommige scholen hadden andere cijfers, hoe kan dat? Maar het belangrijkste was dat we al snel over gingen naar het pedagogische aspect. Wat is de visie op schooladviezen? Wat zijn mogelijke verklaringen voor de afwijkingen in de regio? En vinden we dit een probleem? We hebben de percentages en cijfers daarmee samen inhoud kunnen geven.”

Toegevoegde waarde van FSP

“Vervolgens werd ik uitgenodigd bij een overleg met directeuren, intern begeleiders en een aantal leraren van groep 7/8 van een scholenkoepel. Deze mensen kennen hun leraren en leerlingen en dat zorgde voor nog meer verdieping. Het was een heel constructief gesprek. Het ging niet alleen maar over de cijfers die wel of niet klopten. Het ging over terugkoppeling en wat we van elkaar kunnen leren. Hoe komen de schooladviezen tot stand? Doen we onze leerlingen tekort? Dat is een heel belangrijk onderwerp. Iedereen vulde elkaar aan en dat vond ik een heel mooi resultaat van het gesprek.”

“Ik vind het heel belangrijk om in de vorm van zulke gesprekken betekenis te geven aan cijfers. Wij zijn een onafhankelijke partij die kan helpen met de duiding van de complexiteit in de praktijk. Cijfers geven kaders. Die kaders kun je gebruiken als handvatten om een gesprek te voeren en om actie te ondernemen. Dat vind ik de toegevoegde waarde van het FSP.”

Meer weten?

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Dan kunt u contact opnemen met:

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten