Filter resultaten
Thema
Toon alles
Type
berichten gevonden

Toekomstscenario’s voor basisonderwijs Fryslân

Wat zijn de gevolgen van migratie en innovatie voor de arbeidsmarkt en het primair onderwijs in Fryslân? Samen met DataFryslân hebben onderzoekers van het planbureau de gevolgen verkend en in beeld gebracht met vier toekomstscenario’s. Deze scenario’s kunnen helpen bij het maken van toekomstbestendig beleid.

Als gevolg van de vergrijzing, onvoldoende instroom en uitval van startende leraren wordt in het primair onderwijs een groeiend tekort aan leraren en directeuren verwacht. Samen met vertegenwoordigers uit het veld zijn vier toekomstscenario’s voor het primair onderwijs geformuleerd. Wat betekent het als er meer of minder migratie is of als er meer of minder onderwijsinnovaties zijn? De vier scenario’s noemen we: Gevulde k(l)as, Grote klasse(n), Klein maar fijn en Krimp.

De toekomst van het basisonderwijs in beeld

Gevulde k(l)as is de toekomstige situatie waarin er meer migratie is, maar geen innovatie. Dan leiden meer leerlingen tot grotere klassen en meer beschikbaar geld. Maar omdat er niet meer leerkrachten zijn en het geld niet aan innovaties wordt besteed, komt de onderwijskwaliteit onder druk te staan. Wanneer het geld wel aan innovaties wordt besteed, noemen we de toekomstige situatie Grote klasse(n). Het tekort aan leerkrachten kan (deels) opgevangen worden, onderwijsinnovaties dragen bij aan de kwaliteit van onderwijs. In plaats van meer migratie is in Fryslân minder migratie mogelijk meer relevant. Wanneer er dan minder leerlingen zijn maar wel een hoge innovatiegraad, valt meer samenwerking te verwachten. Die toekomstige situatie noemen we Klein maar fijn. Wanneer er én minder leerlingen én een lage innovatiegraad is, noemen we de toekomstige situatie Krimp. Schoolsluitingen zijn dan onvermijdelijk.

In een online dashboard zijn de vier scenario’s gekwantificeerd. Dan blijkt bijvoorbeeld wat meer of minder migratie concreet betekent voor het aantal leerlingen en de benodigde leerkrachten per gemeente. Lees verder over het dashboard en de toekomstscenario’s in de publicatie ‘Prognoses en perspectieven voor primair onderwijs Fryslân’.

Meer weten?

Dit onderzoek is tot stand gekomen in samenwerking met DataFryslân. Bekijk het online dashboard voor relevante cijfers en prognoses van het primair onderwijs en de arbeidsmarkt.

drs. Tonny Huisink
drs. Tonny Huisink Onderzoeker E-mail Tonny LinkedIn 06 38982668
drs. Tonny Huisink
drs. Tonny Huisink Onderzoeker

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten